Jom Menabung Untuk Anak-anak!

I Support Breastfeeding!

Lilypie Breastfeeding tickers

nuffnang i like!

Menabung Demi Pendidikan!

Friday, February 19, 2010

Bagaimana Untuk mendapatkan anak?

Teringat saya, ramai yang bertanyakan saya, macamana untuk mendapatkan anak. Maknanya untuk get pregnant. Saya ni bukanlah pakar tapi saya bekerja di Jabatan O&G bahagian ultrasound, jadi banyak pengetahuan saya adalah berdasarkan pengalaman pesakit yang datang (saya ni suka berborak dengan patients ketika menjalankan ultrasound). Kawan2 saya pula ada yang daripada embriologist. Daripada diorang ni, saya banyak belajar tentang macamana nak susunatur masa pengovulan kita untuk mengira tempoh kesuburan kita.
Sebenarnya, memang ada di antara kita yang sukar untuk mengandung disebabkan masalah PCOS dimana, telur yang dihasilkan oleh ovari kita banyak tetapi lambat matang disebabkan oleh ketidakseimbangan horman. Tapi masalah ni boleh diatasi dengan pengambilan ubat yang betul. Silap2 boleh dapat anak kembar...macam beberapa patients yang bertuah kat klinik O&G kami.
Ada juga yang disebabkkan oleh lebihan lemak di bahagian perut. Lemak ni akan menghalang telur kita keluar ke tempat sepatutnya. So, masalah ni, just buat exercise untuk buang lemak berlebihan tu, insyaAllah akan ada rezeki. Ni pun ada kawan saya yang berjaya selepas beli Qaseh Kekanda (minuman kesihatan dari Anaedar) dari kami.
Selain daripada itu, stress memainkan peranan penting dalam menghalang ibu muda untuk mengandung. Biasalah, ramai antara kita bekerja. Nak pergi kerja mengadap jem, pergi kerja kena buat kerja yang overload, kadang2 kena marah dengan bos dan macam-macam lagilah. Jadi jiwa yang memberontak dan keletihan ni akan membuatkan kita tertekan. Bila tertekan memang akan membawa kepada kesukaran utnuk mengandung. Penyelesaiannya? Bawa2 la bercuti untuk diri sendiri dan suami. Buatlah macam honeymoon juga. InsyAllah...
Ada yang pernah kata kat saya, 5bulan tak pregnant tak awal sangat ke untuk risau? Jawapan saya mudah saja. Tepuk dada tanyalah selera. Yang macamana kita nak? Sekiranya kita yakin kita bersedia untuk berkahwin dan melahirkan zuriat dan bersedia untuk memegang tanggungjawab sebagai ibu dan bapa, adakah terlalu cepat untuk kita mengandung pada bulan pertama perkahwinan? Bagi saya, terlalu cepat atau lewat adalah bergantung kepada kita sendiri. Jangan kerana orang sekeliling kita cakap kita ikut. Yang ingin membina keluarga adalah kita dan tanggungjawab tu adalah tanggungjawab kita. Jadi baiklah kita berbincang suami isteri dan decidelah sendiri.
Ingat, tanggungajwab menjaga dan mendidik anak adalah tanggungjawab bersama. Maka suami tolong isteri, isteri tolong suami. InsyaAllah, bahagia dunia akhirat. Anak pun membesar jadi insan positif...Amin...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...