Jom Menabung Untuk Anak-anak!

I Support Breastfeeding!

Lilypie Breastfeeding tickers

nuffnang i like!

Menabung Demi Pendidikan!

Tuesday, January 7, 2014

Strecthing your wallet!

Sempena tahun inflasi dan tahun harga barang naik ni, saya nak cerita sikit la macamana nak mencukupkan duit gaji kita untuk meneruskan hidup tanpa stres..Ye lah, kita yg ada anak ni tak boleh selalu stres...kesian kat anak2..diorg ni dapat sense apa perasaan kita tanpa kita perlu bagitau diorg pun...
So, toksah susah2 pening kepala pikir dan merungut, jom kita usahakan apa yg patut..
1)Makan di luar...Sekarang dengan segala benda naik harga, harga makanan di restoran pun dah naik lagi2 di mamak..Saya dah kena dah..tosai dah pun naik 20sen, teh tarik dah rm2.20...uish, sakit jugak kan? So, mungkin dah sampai masa kita makan di rumah je.masak le apa yg patut...beli barang dapur kat tempat tertentu agak murah sebenarnya..jangan pi Jusco or Giant, memangla mahal...nanti saya share dalam post seterusnya..
2)Sentiasa buka mata untuk melihat2 di mana sales...Hehehe...yg ni saya suka sangat..Walaupun tengah outstation, kat mana ada sales saya akan pi...bukan untuk beli sangat, tapi taknak ketinggalan if ada special offer yg menguntungkan... cthnya mcm hari tu saya ke JB. pastu ternampak signboard JPO, apa lagi, saya stop by la kejap..saya round window shopping sampai le ke SWATCH store, rupa2nya tengah sale 70%...Kebetulan saya memang tengah berhajat nak beli swatch skin..dari bulan October lagi..bila after discount jadi RM108..maunya tak amik...mestilah sambar sebijik...dalam hati macam nak borong 2-3..tapi tarik nafas dalam2...cuba fikir berapa banyak jam awak nak pakai dikk oiii! satu swatch, satu casio..cukuplah...bukan nak pakai dua2 tangan kan..So, saya pun pulang dengan hati yg amat gumbira patah lagi kat resit tunjuk YOU SAVE RM252.00! suka tak? suka tak? mestilah sukeeee...
3)Bercuti...kita semua suka bercuti ye dok? Saya pun suka tapi saya tak selalu ada masa, so apa yg saya buat, saya bawak anak2 jalan2 dalam malaysia je..Teringin nak gi pantai, saya bawak anak2 balik kampung..mak dok tepi pantai...rasa nak swimming, saya gi la memana hotel cap local yg ada swimming pool..makan di restoran biasa2 tepi jalan..cukup la 2 hari satu malam..Actually anak tu bukan apa, dia nak kita spend masa dengan diorg je..bawak gi main kat playgorund pun diorang dah hepi..budak2..
4)Petrol? Yang ni susah sikit la nak jimat apatah lagik kalau dok KL yg jem semacam je kan. Takpe yg ni, korg agak2 la..yg mana boleh jalan kaki cam pi kedai depan umah tu, jalan je la...dapat jugak keluar peluh..saya pun dah lama amalkan ni tapi esok pindah umah yang jauh dari kedai, saya naik kereta jugak la..motor saya takde lesen..penakut..hehe..
5) Bil elektrik dan air...Haa..yang ni saya memang pakar sebab saya paling yang bayar bil letrik dan air, so saya agak strict. Bab ni, saya train anak saya yang berumur 6 tahun tu sejak 4 tahun supaya buka lampu bila perlu..begitu jugak dengan kipas. Saya belikan kerusi kecik untuk dia buka dan tutup sendiri lampu dan kipas. Alhamdulillah, sekarang tak payah suruh, dia tau sendiri. So, untuk 3 kipas, lampu untuk 3 bilik tidur, dapur dan hall..serta lampu dibuka setiap kali kitorg keluar sampai malam, hanyalah RM35 (paling mahai dah ni)
Setakat ni dulu ye..banyak lagi..kang korang nyampah plak nak baca saya membebel macam mak minah ni..hehe..ok babai you all! mmuah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...