Jom Menabung Untuk Anak-anak!

I Support Breastfeeding!

Lilypie Breastfeeding tickers

nuffnang i like!

Menabung Demi Pendidikan!

Thursday, December 3, 2015

Kejayaan? Apa maksud disebaliknya?

Dulu, kejayaan bg saya ada duit banyak..a friend of mine tegur. Betul jugak..doesn't have to be rich and wealthy utk rasa berjaya...berjaya dalam erti kata, kita happy, family kita happy dan mempunyai satu visi yg sama, citarasa dan halatuju yg sama..

Berjaya tu, akan hadir bila kita berjaya mengerti erti redha, erti kecukupan segala rezeki. Biarpun gaji tak besar kecukupan tu buat kita tenang..tak gusar hujung bulan cukup ke duit...

Macamana nak redha? Macamana nak rasa cukup? Satu amalan yg saya belajar ialah bersedekah... Biarpun sikit tapi niat kita utk share rezeki Allah.

Lagi satu keberkatan. Macamana dpt berkat? Harus pastikan, rezeki kita bukan dari menganiaya atau menindas kaum yg lemah.. Biarpun projek kita juta2, takde makna kalau duit tu berlandaskan penindasan ke atas org lain...kita akan rasa TAK CUKUP...

Bila cakap pasal sedekah, harus ingat ibu bapa kat rumah. Usah kita sedekah sana sini, hakikatnya, mak bapak di rumah pun tak pernah rasa duit gaji kita...Maka, di mana keberkatannya?

Saya tak sempurna. Saya tak kaya (belum lagi, kalau diberi peluang saya bersyukur)..Mungkin tak layak nak post perkara ni. Tapi saya hanya nak share my 5 cents opinion.

Satu saya nak share pengalaman bawak anak berjalan last month.

selama 5 tahun travel sana sini, tak pernah saya nak spend duit pi bercuti. Sebab asyik fikir tak cukup duit. Sekadar bawak pi outstation. Padahal kerja saya ke sana ke sini, saya mohon suami dan anak2 faham tuntutan kerjaya saya. Kerjaya yg bawa saya ke serata negara kita. Tapi semakin jauh dgn keluarga. Termasuk mak saya di kampung. Macamana nak happy?
Setelah dinasihati kawan sekerja ketika outstation ke utara negara, saya terdetik, apa salahnya bawa mereka ke bercuti. Biarlah jauh sikit supaya masa hanya utk mereka tanpa gangguan.

Tiket dibook. Tengok savings, cukup2 je.. Tapi Allah itu Maha Besar, sepanjang 3 bulan sebelum berangkat, rezeki datang tanpa disangka. Agak busy tapi anak2 semua Allah permudahkan. Penat memang penat tapi fikirkan rezeki tak dtg selalu, bila datang amik peluang dan kena bijak susun masa.
Tiba hari berangkat, alhamdulillah, semua sihat dan program berjalan lancar. Pulang dari sana, saya dapat lihat, kami lebih akrab, anak lebih ceria dah mudah disuruh. Itulah kejayaan saya, rasa tenang dan bahagia...walaupun saya masih dgn kereta viva hitam tu, dan tinggal di kampung. Saya rasa saya berjaya. alhamdulillah! (Jgn salah faham.bukan dgn spend byk duit tu saya bahagia..tapi dgn berbelanja duit yg saya syg nak berpisah utk keluarga..belanja dorg sekali sekala tu yg buat sy bahagia)

Benarlah, berjaya tak semestinya duit melimpah ruah. Asalkan kita dapat rasa kecukupan itu memadai.

Dan kalau kita nak berjaya, harus usaha dengan minda yg tenang. Walaupun hasil tak serancak usaha, namun harapan masih ada. Usah digusar rezeki Allah. Itu urusan Allah. Urusan kita adalah usaha. Janji Allah adalah pasti..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...