Jom Menabung Untuk Anak-anak!

I Support Breastfeeding!

Lilypie Breastfeeding tickers

nuffnang i like!

Menabung Demi Pendidikan!

Friday, October 29, 2010

Bila Bencana Melanda...

google image

Sekarang sana sini sibuk memperkatakan pasal gunung Merapi meletus di Indonesia,
banyak nyawa yang terkorban,
tak kurang juga yang hilang tempat tinggal.

begitu juga dengan mangsa banjir di China,
mangsa gempa bumi dan tsunami di Indonesia

hilang tempat tinggal,
hilang punca pendapatan,
hilang sumber makanan.
Mesti ketika ni,
ramai yang sedang kelaparan,


Bila tengok berita macam ni,
bimbang pula
Macamana kalau kita di tempat mereka?

mama selalu ajar Afzal jangan membazir
memang dia kecik lagi
tapi mama pernah hidup susah masa kat kampung dulu
Makan kami hanya kasi pagi, makan pagi
kais petang, makan petang
Masa tu Arwah ayah cuma nelayan
Kalau takde ikan, makan je dgn ikan kering dan kicap

Jadi, bila ada anak,
mama pantang tengok dia buang makanan
mama akan tegur "buang makan tak baik"
"berdosa membazir"

Mama taknak anak mama terlalu mudah dgn makanan
Mama tak sanggup bila tgok anak mama buang2 makanan
sedangkan di sana ada anak2 yg kelaparan
Harap bila Afzal semakin membesar, dia lebih faham
akan apa yang mama dan ayah terapkan

google image

2 comments:

wan nurul hezrina abd halim said...

papepun kena bsyukur atas ape yg ada skung

mamaafzal said...

betul tu...mama pernah susah.bila dah senang sikit ni, tetap ajar anak mcmana org susah nak teruskan hidup.tanak anak spoil.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...